Powtarzanie wiadomości o kręgowcach.Praca w zespole i indywidualna na lekcji przyrody w klasie 6
Temat Różnorodność kręgowców i środowisk ich życia
Lekcja powtórzeniowa
Klasa: VI
Czas trwania zajęć: 45 minut
CELE OPERACYJNE:
Uczeń potrafi: Uczeń potrafi:
efektywnie współdziałać w grupie,
pracować indywidualnie
wyjaśniać poznane pojęcia
określić środowiska życia kręgowców oraz ich przystosowania w budowie zewnętrznej i wewnętrznej do życia w tych środowiskach
wyjaśniać jak się rozmnażają i jaki jest rozwój kręgowców
wyjaśnić dlaczego niektóre gatunki są chronione
wyjaśnić jakie jest znaczenie kręgowców w przyrodzie i gospodarce człowieka
METODY I TECHNIKI PRACY Z GRUPĄ:
pogadanka wprowadzająca,
praca w grupie,
praca indywidualna,
rozmowa kierowana
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
plansze poglądowe
rysunki kręgowców
model człowieka
kserokopie pytań na kartkach przygotowane przez nauczyciela
kserokopia krzyżówki przyrodniczej
kserokopia budowy jaja i pióra konturowego
pytania przygotowane przez nauczyciela do odpowiedzi indywidualnych
PRZEBIEG LEKCJI:
Powitanie klasy.
Wprowadzenie do tematu zajęć
Nauczyciel:
Celem dzisiejszej lekcji będzie powtórzenie i utrwalenie materiału z różnorodności kręgowców i środowisk ich życia. Pracować będziemy w czterech kilkuosobowych zespołach. Rozpoczniemy od rozwiązania krzyżówki przyrodniczej.
Poszczególne grupy otrzymują kartę pracy na której znajdują się krzyżówka przyrodnicza oraz pytania związane z poznanymi kręgowcami.
III. Praca w grupach.
Uczniowie uzupełniają hasła umieszczone w krzyżówce
POZIOMO:
Narząd hydrostatyczny ryb
Największe ryby
Nauka o ptakach
Zwierzęta te mają szkielet wewnętrzny w postaci kręgosłupa
Ryba drapieżna żyjąca w naszych zbiornikach słodkowodnych
Jaja ryb
PIONOWO:
Rozmnażają się w niej płazy
Okres godowy u ryb
Narząd wymiany gazowej u ryb
Ryba ta wytwarza pole elektryczne
Jest pasożytem lęgowym
Larwa żaby
Uczniowie opisują budowę jaja i pióra konturowego
Uczniowie uzupełniają tabelę - odżywianie się ptaków.
a) Podane informacje wpisz w odpowiednie miejsca tabeli. Wszystkie grupy otrzymują ten sam zestaw pytań.
sikora, jastrząb, wróbel
dziób gruby i mocny, dziób mocny i zagięty, dziób cienki i ostry
Nazwa ptaka
|
Rodzaj dzioba
|
|
|
|
|
Uczniowie odpowiadają na pytanie.
Jakim pokarmem odżywiają się podane ptaki?
Uczniowie kolejno w grupach odpowiadają na pytania, które otrzymali na kartkach. Wszystkie grupy otrzymują ten sam zestaw pytań.
Uczniowie udzielają odpowiedzi napytania – praca w grupach.
Uczniowie kolejno w grupach odpowiadają na pytania, które otrzymali na kartkach. Wszystkie grupy otrzymują ten sam zestaw pytań.
Wśród wymienionych nazw gadów zakreśl nazwę gada odżywiającego się wyłącznie roślinami
a. żółw błotny b. legwan c. zaskroniec d. padalec
Podkreśl 6 nazw zwierząt należących do gadów
padalec, traszka, rzekotka drzewna, żyworódka, żmija, salamandra plamista, grzechotnik, waran, gniewosz plamisty
Podkreśl nazwy 3 ryb żyjących w Bałtyku
płoć, śledź, szprot, szczupak, dorsz, pstrąg, sielawa
5. Uczniowie na planszach poglądowych i modelu opisują budowę poszczególnych kręgowców.
6. Uczniowie uzupełniają tabelę o środowisku życia, budowie i fizjologii kręgowców.
Grupa 1 gromada płazy
Grupa 2. gromada gady.
Grupa 3. gromada ptaki
Grupa 4. gromada ssaki.
Nazwa gromady
|
Środowisko życia
|
Pokrycie ciała
|
Narząd wymiany
gazowej
|
Miejsce rozrodu
Rozród
|
Mózg
|
Regulacja temperatury ciała
(termoregulacja
|
Płazy
Gady
Ptaki
Ssaki
|
|
|
|
|
|
|
IV. Praca indywidualna
Uczniowie odpowiadają na pytania na które inne grupy nie udzieliły odpowiedzi lub
odpowiedziały błędnie.. Uzyskują w ten sposób dodatkowe punkty dla swojej
drużyny.
V. Nauczyciel ocenia aktywność uczniów na lekcji.
VI. Pożegnanie klasy
Opracowałal: Ludomiła Pełczyńska |